Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Pojazdy hybrydowe posiadają co najmniej dwa napędy. Energia do tych pojazdów może być różnego rodzaju i pochodzić z różnych źródeł:

 * Benzyna, Olej napędowy

* Wodór

* Sprężone powietrze

* Ciekły azot....

 

 

* Praca mięśni – pedałowania, wiosłowanie

* Energia wiatru

* Energia elektryczna, Akumulatory, baterie (RESS)

* Sprężony lub skroplony gaz ziemny – metan, CNG

* Energia słoneczna

* Energia ciepła tracona przez silnik spalinowy – konwersja parowa lub elektrycznej (np. zastosowanie silnika Stirlinga lub termogeneratora), lub z systemów chłodzenia

* Drewno, węgiel, drewno, biomasa

* Pola elektromagnetyczne, fale radiowe

 

Pojazdy hybrydowe Możemy podzielić na:

 

Pojazdy dwukołowe

 

Najprostszymi pojazdami tego typu są rowery elektryczne oraz motorowery. Energia do tych pojazdów dostarczana jest poprzez silnik spalinowy lub silnik elektryczny i prace mięśni. W pierwszych modelach takich urządzeń przełączanie napędu było manualne. W najnowszej generacji pojazdach hybrydowy np.: w rowerze elektrycznym moc silnika oraz praca nóg są mechanicznie połączone za pomocą silnika piasty, lub rolki naciskającej na oponę, lub poprzez połączenie kół przy użyciu elementów przesyłowych. Takie połączenie umożliwia sumowanie energii otrzymanej z pracy mięśni oraz z pracy silnika.

 

Inne rozwiązanie jest zamiana energii mięśni na energię elektryczną która jest kierowana do silnika bądź do ładowania akumulatorów. Jest to rower dostępny w sprzedaży ponieważ jego konstrukcja jest prosta. Rower ten w skrócie określany jest SH (ang. series hybrid bicycle).

 

Historia tego rozwiązania sięga lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia, kilka ważnych dat

1975 - Augusta Kinzel patentuje takie rozwiązanie oraz przedstawia prototyp (US Patent 3'884'317)

1994 –opracowanie pojazdu który wykorzystuje energie z pracy hamulców oraz pedałowania w czasie postoju.

1995 - Thomas Müller projektuje "Fahrrad mit Antrieb elektromagnetischem" i w tym samym roku na podstawie jego pracy dyplomowej budowany jest pierwszy pojazd

1998 - zamontowanie układu na pojeździe trójkołowym Leitra (patent europejski EP 1165188).

2005 - Fuchs i współpracownicy budują prototypy motocykli SH prototyp i pojazdów czterokołowych.

 

 

 

Pojazdy ciężkie

 

Oprócz lekkich dwukołowych pojazdów hybrydowych spotyka się większe cztero- lub więcej kołowe, lub bez kołowe pojazdy hybrydowe, które cechują się dużą masą. W pojazdach tych do napędu używane są silniki spalinowe, elektryczne lub turbo-elektryczne. Napęd taki montuje się w pojazdach takich jak:

-auta

-autobusy

-trolejbus

- elektryczno-spalinowe lokomotywy

-samochody ciężarowe

-statki

-samoloty

 

Pojazdy tego typu wykorzystywane są w transporcie publicznym bądź w służbach komunalnych, ponieważ są dobrze przystosowane do częstego ruszania i zatrzymywania się (autobusy, śmieciarki). Auta osobowe ze względu na małe koszty eksploatacji w ostatnich latach robią dużą karierę. Więcej o samochodach hybrydowych można znaleźć w dziale samochody hybrydowe.

 

Źródło Wikipedia, opracowanie własne

Komentarze obsługiwane przez CComment